W przypadku łożysk kulkowych i wałeczkowych problem polega na tym, że kule lub wałeczki ocierają się o siebie, powodując dodatkowe tarcie, które można zmniejszyć poprzez osadzenie kulek lub wałeczków w koszyku. Łożyska kulkowe uchwycone lub schwytane w klatkach zostały pierwotnie opisane przez Galileo w XVII wieku.

Pierwsze praktyczne łożysko wałeczkowe zostało wynalezione w połowie lat 40. ubiegłego wieku przez horologa Johna Harrisona dla swojego morskiego chronometrażysty H3. Wykorzystuje to łożysko do bardzo ograniczonych ruchów oscylacyjnych, ale Harrison użył również podobnego łożyska w prawdziwie obrotowej aplikacji we współczesnym zegarze regulatora.

Koło łańcuchowe a era przemysłowa

Pierwszy współczesny zarejestrowany patent na łożyska kulkowe został przyznany Philipowi Vaughanowi, brytyjskiemu wynalazcy i ironmasterowi, który w 1794 r. stworzył pierwszy projekt łożyska kulkowego w Carmarthen. Był to pierwszy nowoczesny projekt łożyska kulkowego, z kulką biegnącą wzdłuż rowka w montażu osi.
Łożyska odegrały kluczową rolę w powstającej rewolucji przemysłowej, umożliwiając wydajną pracę nowych maszyn przemysłowych. Przykładowo, widzieli oni użycie ich do trzymania koła i osi w celu znacznego zmniejszenia tarcia na skutek przeciągania przedmiotu poprzez powodowanie, że tarcie działa na krótszą odległość w miarę obracania się koła. Jeszcze więcej o kołach łańcuchowych na: Łożyska, ściągacze do łożysk Białystok – sklep łożyska „Serwisowa”.

koło łańcuchowe

O kole łańcuchowym w urządzeniach

Pierwszymi łożyskami ślizgowymi i tocznymi było drewno, a następnie brąz. W swojej historii łożyska wykonane były z wielu obecnie stosowanych materiałów, takich jak ceramika, szafir, szkło, stal, brąz, inne metale i tworzywa sztuczne (np. nylon, polioksymetylen, politetrafluoroetylen i UHMWPE).
Zegarki zegarmistrzowie produkują zegarki „klejnotowe” przy użyciu łożysk ślizgowych szafirowych w celu zmniejszenia tarcia, co pozwala na dokładniejsze utrzymanie czasu.

Nawet materiały podstawowe mogą mieć dobrą trwałość. Na przykład, łożyska drewniane są nadal obecne w starych zegarach lub w młynach wodnych, gdzie woda zapewnia chłodzenie i smarowanie.
Pierwszy patent na łożyska kulkowe radialne został przyznany Julesowi Surirayowi, paryskiemu mechanikowi rowerowemu, 3 sierpnia 1869 roku. Łożyska zostały następnie zamontowane na zwycięskim rowerze pokonanym przez Jamesa Moore’ a podczas pierwszego na świecie wyścigu rowerowego Paryż-Rouen w listopadzie 1869 roku.
W 1883 r. Friedrich Fischer, założyciel firmy FAG, opracował za pomocą odpowiedniej maszyny produkcyjnej podejście do frezowania i mielenia piłek o jednakowej wielkości i dokładnej okrągłości oraz stworzył podstawę niezależnego przemysłu łożyskowego.

Nowoczesna, samoregulująca się konstrukcja łożysk kulkowych została przyznana Svenowi Wingquistowi producenta łożysk kulkowych SKF w 1907 roku, kiedy to otrzymał szwedzki patent nr 25406 na jej konstrukcję.
Henry Timken, XIX-wieczny wizjoner i innowator w produkcji wózków, w 1898 roku opatentował łożysko stożkowe. W następnym roku założył firmę, aby produkować innowacje. Przez ponad sto lat firma rozwijała się produkując łożyska wszelkiego rodzaju, w tym stal specjalistyczną oraz szereg powiązanych produktów i usług.